Ved en hyggelig ceremoni d. 15. december fik 6 elever fra dagtilbuddet overrakt deres projekt-opgavebeviser ledsaget af nogle anerkendende ord fra Rasmus og klapsalver fra en stuvende fuld kantine.

I uge 47 var det normale skema for mange elevers vedkommende ændret, da der var projektuge. Der blev arbejdet med tre projekttyper: OSO-opgaven, som er den obligatoriske selvvalgte opgave for elever i 10.klasse. Opgaven tager afsæt i uddannelsesplanen og valg af ungdomsuddannelse.

Michelle ved overrækkelsen Dan modtager sit bevis

Der blev også lavet projektopgaver for elever i 9. klasse - her belyser eleven en problemstilling, som de selv er med til at formulere. Endvidere blev der arbejdet med emneopgaver, hvor eleverne fordybede sig i et valgt emne. Det var på alle måder en rigtig god uge med god energi og fordybelse.

Indblik i 2 unges projektuge på skolen:

Under projektugen fik jeg lov at få et spændende indblik i opgaveskrivningen hos to af skolens elever og følge dem helt frem til bevisoverrækkelsen d. 15. december, hvor de blev hyldet af Holmstrupgård. Det kan du læse om her (her vil der være et link til et dokument med teksten nedenfor)

Det summer af aktivitet på skolen, hvor de unge er i fuld gang med hver deres individuelle projekt i denne uge. Alle har fået lov at fordybe sig i et emne, som de brænder for.

Her er en af vores unge omgivet af ledninger, små skruer, muffer og knapper - for hun har givet sig i kast med at lave sin egen prototype af e-cigaretten og finde ud af, hvilke fordele e-cigaretten indeholder. Hun har valgt sin opgave, fordi hun selv ryger e-cigaretter og ville gerne vide mere om dem.

Hun fortæller, at hun i første omgang skulle have skrevet om fordele og ulemper ved almindelige cigaretter og e-cigaretter – men der er for lidt forskning på området til, at det kunne være det primære grundlag for hendes projekt. Derfor skriver hun mere generelt om e-cigaretter – hvem der har lavet dem, hvor skadelige de er og den tekniske baggrund.

Hun udfordrer sig selv ved at sætte et mål om selv at lave en prototype af en e-cigaret, hvor hun skal genskabe funktionerne i e-cigaretten og vise, hvordan den fungerer. En udfordring, som hun ser frem til med æresfrygt.  

Hun har valgt sin opgave, fordi hun selv ryger e-cigaretter og gerne ville vide mere om det, som hun går og indtager hver dag. Hun ved allerede nu, at det er lidt sundere end almindelige cigaretter, men at der er en tendens til, at man ryger mere, når man ryger e-cigaretter, fordi den hele tiden er ved hånden og man skal bare trykke på en knap, og så kan man ryge.

Hendes motivation for at afprøve e-cigaretterne kom blandt andet, fordi det er meget billigere at ryge e-cigaretter end almindelige cigaretter. I dag bruger hun ca. det samme beløb på en hel måned på e-cigaretter, som hun tidligere brugte på almindelige cigaretter på en enkelt dag.

 Dan i skriveproces

En anden ung har kastet sig over en omfattende og på mange måder udfordrende opgave, da han skal bruge projektugen på at gennemlæse, sortere og kvalificere sine digte igennem de år, som han har boet på Holmstrupgård.

"Jeg tror, at jeg har skrevet digte i stort set al den tid, jeg har været på Holmstrupgård og siden 2012 har det samlet sig sammen til en bunke på ca.160-200 digte". Derfor synes han, at det mest spændende i projektugen, er: "at man får tid til at læse det, som jeg skrev for 3 år siden og frem til nu. Da vi læste digtene i går, så gik det op for både mig og min lærer, hvor meget jeg har forandret og udviklet mig – både som menneske og i min skrivemåde. Mine digte viser, at jeg blevet mere klar i mit skriftlige sprog i takt med, at jeg er blevet mere klar i mit hoved og fået lidt mere styr på mit liv. – Det er en ret fed oplevelse, men giver også nogle minder om tider, hvor jeg ikke havde det godt."

Projektugen skal gerne munde ud i en proto-type af en første digtsamling. Her fortæller han: " Min projektuge tager udgangspunkt i de digte, som jeg allerede har skrevet, så lige nu er vi ved at gennemlæse dem alle sammen og udvælge de dem, som skal være med i min første digtsamling. Det er en lang, men spændende proces. En del af processen er også at skabe en rød tråd igennem samlingen og lave en spændende præsentation af dem. Bagefter skal de samles i et hæfte eller en lille bog, som vi også er igang med at udvælge."

Her er et af de digte, som han indtil videre har udvalgt til sin digtsamling:

 

Et stearinlys, ar og dig

Går i skæret af et stearinlys, der er så mørkt, som mine øjne

Finder kniven for at skabe nye ar, og jeg ser alle de ar, jeg allerede har skabt

Giver et smil til dig, der går forbi min dør, og siger alt er fint

Og siger jeg klarer den, for aller sidste gang

Til dig

 

Jeg spurgte den unge, hvordan han selv vil beskrive sine digte. Han svarede: "nogle rammer lige i hjertet, nogle giver plads til håb og andre giver et smil på læben. Dem, der rammer ind i hjertet, er også dem, som handler om de svære ting, som jeg har i mig og med mig. Jeg fik lov at læse 2 digte op til sommerfesten og blev glad og stolt, da der var flere som kom hen og sagde, at specielt mit første digt havde ramt dem lige i hjertet."

Den unge har glædet sig til projektugen og muligheden for at fordybe sig i noget, som man brænder for, og hvem ved måske kan denne første digtsamling være det næste skridt på vejen til at realisere hans drøm.

 

Projektfremlæggelse tirsdag d.29.11.2016:

Så er det blevet tid til at fremlægge sit projekt for de øvrige elever og skolens lærer. Jeg træder ind i fremlæggelseslokalet og fornemmer straks forventningens og nervøsitetens energi.

Vores pige fra før er første unge på podiet. Hun har lavet en flot opstilling af et hav af smage til e-cigaretter omkring hendes færdige elektriske kredsløb af en e-cigaret. Hun er godt forberedt og efter at de første nerver har lagt sig, glider slidsene henover lærredet, imens hun prøver at gøre os alle sammen klogere på e-cigarettens historie, opbygning og de udfordringer, som den har mødt undervejs.

Præsentationens højdepunkt kommer, da ungens tekniske udfordring skal stå sin prøve – men det klapper, som det skal og med et enkelt tryk på knappen antændes gløden og skaber den tilsigtede røg – til stor lettelse for Michelle og beundring fra panelet. Til slut svarer hun på spørgsmål og høster stor anerkendelse fra alle i lokalet.

Michelle ved fremlæggelsen

Vores anden unge starter sin præsentation nonchalant med at rose sine med-elever for deres flotte præsentationer og han bemærker, hvordan hver elev får lys i sine øjne, når de fortæller om deres projekt – det skinner igennem helt ud i øjnene, at her har man beskæftiget sig med noget, som man brænder for og synes er interessant.  

Faktisk har han brugt den gode energi til at forfatte et digt i pausen, som han spontant læser op. I sin forberedte fremlæggelse fortæller han om, hvordan projektugen har været en spændende, men også hård uge på det psykiske niveau – med hans ord ord "... en følelsesmæssig cocktail af det hele." 3 digte er udvalgt til fremlæggelsen, men som han forklarer: " jeg har skrevet dem, men folk må selv bestemme, hvad de handler om for dem for dem ".

Dan ved fremlæggelsen

Efter oplæsninger fortæller han, at en del af den proces han har gennemgået i projektugen har været med til at få sagt farvel til ting, som ikke var til at have med videre, og nu synes han, at han kan skrive med mere håb og positiv horisont.

Han runder af med at sige "Det er en fed gave, at folk kan relatere til nogle af mine digte. For mig har det, at skrive digte været en del af min terapi".  Enkelte lærere spørger nysgerrigt ind til processen med digtene og metode, inden et bevæget rum takker ham for hans præsentation.

Alle eleverne i projektugen fik stor anerkendelse, da de d. 15. december fik overrakt deres beviser for godt arbejde i kantinen til den hyggelig ceremoni.